Some little-known historical facts about the first ever "Temple of the Tooth Relic" of the Gautam Buddha in Sri Lanka.
In the fourth century CE, King Guhasiva of Kalinga in India possessed a precious relic, a Buddha's tooth.
For hundreds of years, the tooth was thought to
confer a divine right to govern whoever owned it, causing political unrest.
Fearing that the object of his Buddhist worship
might be removed from him violently, the King discreetly sent the tooth away
with Princess Hemamali and her spouse, Prince Danthakumara.
Legend has it that they travelled to Sri Lanka
disguised and with the tooth hidden in Princess Hemamali's hair.
Some accounts place their arrival in Sri Lanka at
Trincomalee, while others place it at Welitota or present-day Balapitiya.
Pali Dalada Vansaya, or the Chronicle of the Tooth
Relic, records the legend that they landed in Balapitiya, at the mouth of the
Maduganga estuary.
According to legend, the pair hid the tooth in a
sand shelter at Kothduwa while staying there before handing it to King
Sirimeghavanna, the king of Sri Lanka at the time.
Deva Pathiraja, a minister to King Parakramabahu
IV, who reigned in the 14th century, rediscovered Kothduwa several centuries
later after it had gotten disconnected from the mainland and overgrown with
vegetation.
The Minister planted one of the 32 sacred buds of
Jaya Sri Maha Bodhi on the island.
During the turbulent 16th century, when the
Sitawaka and Kotte kingdoms vied for power and the Portuguese threatened the
shores of Sri Lanka, it is said that the tooth relic was kept by the hot-headed
prince Veediya Bandara, who returned it to Kothduwa for safekeeping.
The island and the Dethis Maha Bodhi erected there
fell into disuse once more until merchant "Samson Rajapakse" became
interested in the area in the 1860s. He had the current temple constructed
around the Bodhi tree.
ක්රිස්තු වර්ෂ
හතරවන
සියවසේදී
ඉන්දියාවේ
කාලිංග
රාජ්යයේ
සිටි
ගුහසීව
රජු
සතුව
බුදුන්ගේ
දළදාවක්
වූ
වටිනා
ධාතුවක්
තිබී
ඇත.
වසර සිය
ගණනක්
තිස්සේ
දේශපාලන
නොසන්සුන්තාව
ඇති
කරමින්
එය
අයිති
කාට
වුවද
පාලනය
කිරීමට
දතට
දිව්යමය
අයිතියක්
ලබා
දෙන
බව
විශ්වාස
කෙරිණි.
තම බෞද්ධ
නමස්කාරයේ
වස්තුව
ප්රචණ්ඩකාරී
ලෙස
ඔහුගෙන්
ඉවත්
වේ
යැයි
බියෙන්
රජු
හේමමාලි
කුමරිය
සහ
ඇගේ
සහකරුවා
වූ
දන්තකුමාර
කුමරු
සමඟ
දළදාව
පිටත්
කර
හැරියේය.
හේමමාලි කුමරියගේ
කොණ්ඩයේ
දත
සඟවාගෙන
වෙස්වලාගෙන
ඔවුන්
ලංකාවට
පැමිණි
බව
ජනප්රවාදයේ
සඳහන්
වේ.
සමහර ගිණුම්
ඔවුන්ගේ
ශ්රී
ලංකාවට
පැමිණීම
ත්රිකුණාමලයේ
ද,
තවත්
සමහරු
එය
වැලිතොට
හෝ
වර්තමාන
බලපිටියේ
ද
සටහන්
කරති.
පාලි දළදා
වංශය
නොහොත්
දළදා
වංශයේ
ඔවුන්
මාඩුගඟ
මෝය
කටින්
බළපිටියට
ගොඩ
බැස්ස
බවට
ජනප්රවාදය
සටහන්
වේ.
පුරාවෘත්තයට අනුව,
මෙම
යුගලය
එකල
ශ්රී
ලංකාවේ
රජ
වූ
සිරිමේඝවණ්ණ
රජුට
භාර
දීමට
පෙර
කොත්දූවෙහි
රැඳී
සිටියදී
එහි
වැලි
මඩුවක
සඟවා
තැබූහ.
14 වැනි
සියවසේ
රජ
කළ
IV පරාක්රමබාහු
රජුගේ
අමාත්යවරයකු
වූ
දේව
පතිරාජ,
කොත්දූව
ප්රධාන
භූමියෙන්
විසන්ධි
වී
වෘක්ෂලතාදියෙන්
වැසී
ගිය
පසු
සියවස්
ගණනාවකට
පසු
එය
නැවත
සොයා
ගන්නා
ලදී.
අමාත්යවරයා විසින්
ජය
ශ්රී
මහා
බෝධීන්
වහන්සේගේ
පූජනීය
අංකුර
32න්
එකක්
දිවයිනේ
රෝපණය
කළේය.
කැළඹිලි සහිත
16 වන
සියවසේදී,
සීතාවක
සහ
කෝට්ටේ
රාජධානි
බලය
සඳහා
තරඟ
කළ
විට
සහ
පෘතුගීසීන්
ශ්රී
ලංකාවේ
වෙරළට
තර්ජනයක්
වූ
විට,
දළදා
වහන්සේ
වීදිය
බණ්ඩාර
කුමාරයා
විසින්
තබා
ඇති
බවත්,
එය
කොත්දූවට
ආපසු
ලබා
දුන්
බවත්
කියනු
ලැබේ.
.
1860 ගණන් වලදී "සැම්සන් රාජපක්ෂ" වෙළෙන්දා මෙම ප්රදේශය ගැන උනන්දු වන තෙක් දිවයින සහ එහි ඉදිකරන ලද දෙතිස් මහා බෝධිය නැවත වරක් භාවිතයෙන් ඉවත් විය.
ඔහු
බෝධිය
වටා
වත්මන්
විහාරය
ඉදිකරන
ලදී.
No comments:
Post a Comment